Veel gestelde vragen
Onderstaand vind je de vragen uit de drie infosessies Bootcamps 2.0 bij elkaar verzameld en weergegeven in rubrieken. Hopelijk helpt dit bij het aanmelden.
Mocht je nog andere vragen hebben, vul dan dit formulier in.
OVER ICT-BOOTCAMPS 2.0
Het grote verschil met de Bootcamps 1.0 richting ICT-teams is dat in 2.0 de leerkrachten meegenomen worden in het professionaliseringstraject met webinars, e-learning en hands-on workshops.
Er wordt een langetermijnplan rond professionalisering voor hen opgesteld.
Er is geen overlap met de ICT-bootcamps 1.0 voor ICT-teams. De ICT-bootcamps 2.0 kunnen een aanvullend en versterkend vervolg zijn op 1.0.
Je kan dus ook deelnemen aan de ICT-bootcamps 2.0 als je al aan de ICT-bootcamps 1.0 deelnam.
SELECTIECRITERIA
Onze school heeft een technisch ICT-team en een pedagogisch ICT-team. Qua materiaal en engagement zijn we voorzien. Maar we vinden het heel moeilijk alle leerkrachten warm te maken om bijvoorbeeld de laptop te gebruiken tijdens de lessen. Het verschil in beheersingsniveau van ICT is ook zeer groot tussen collega's. Het ICT-team, het pedagogisch team en de directie krijgen hun ICT-beleidsplan eigenlijk niet uitgevoerd.
Om een extra push te bekomen bij de leerkrachten, is de ICT-bootcamp 2.0 perfect geschikt.
DIGISNAP
Zeker, wellicht doe je extra kennis op en kan je andere deelnemers versterken.
Het is ook niet onze bedoeling om enkel aan de slag te gaan met scholen die nog niet ver staan.
We willen een gezonde mix. Mocht je school de Digisnap al hebben afgenomen, dan bekijken we wanneer dat was.
Indien nog representatief, kunnen we met die afname aan de slag.
INSCHRIJVEN
Je kan met één school van een scholengroep intekenen.
Je kan ook alle scholen apart inschrijven, maar als je scholengroep uit 15 scholen bestaat en ze tekenen allemaal in, dan zullen ze niet alle 15 worden geselecteerd. We kunnen nl. maar maximaal 80 scholen begeleiden.
Op deze manier kunnen we de spreiding bereiken die we vanuit onze selectiecriteria vooropstellen.
KERNTEAM
Het kernteam zijn de mensen die het pedagogische ICT-beleid en professionalisinergsbeleid kunnen en mogen vormgeven.
Iemand van de directie, een pedagogische ICT-coördinator, het ICT-team, maar ook leerkrachten die digitaal minded zijn, geëngageerd zijn en hun collega’s kunnen meenemen als pionier, zijn welkom.
Er wordt een engagement verwacht rond vlotte communicatie en de vier verdiepende webinars.
Zij houden vinger aan de pols en zorgen voor een draagvlak voor de ICT-bootcamps op de school.
Door die diversiteit aan profielen bestaat een kernteam minstens uit 3 mensen, idealiter uit 4 tot 5 mensen. Meer dan 6 maakt de communicatie moeilijker.
INHOUD
DigCompEdu beschrijft 24 competenties, georganiseerd in 6 domeinen.
Voor elke competentie voorzien we drie modules volgens niveau:
A: Beginnende gebruikers die gestimuleerd moeten worden om volledig mee te stappen in het digitale verhaal
B: Leerkrachten die ICT op een effectieve en gestructureerde manier gebruiken.
C: Leerkrachten met een ruim inzicht in de digitale wereld die durven experimenteren. Zij kunnen het beleid mee helpen uitstippelen en/of zijn aanspreekpunt binnen een school op gebied van ICT.
Op basis van de afname van Digisnap kiest de school in overleg met Schoolmakers drie van de zes domeinen. We streven ernaar dat elke leerkracht minstens één module volgens niveau doet voor elke competentie binnen de gekozen domeinen.
Eén module binnen één niveau duurt ongeveer één lesuur. Maar elke module is interactief en je kan je er ook verder in verdiepen. Je kan er dus ook meer tijd insteken.
NADIEN
VARIA
Er is een project daarrond afgerond bij het Kenniscentrum Digisprong.
Meer informatie op de website van Kenniscentrum Digisprong